کلینیک تخصصی مربی تو
تهران - سعادت آباد
کلینیک تخصصی مربی تو
پشتیبانی 24/7
09353132500
شنبه -4شنبه: 8.00 - 20.00
پنج شنبه - جمعه : 9.00 - 16.00
10 خرداد 1400 توسط alikianpoor 0 دیدگاه

افزایش حجم عضلات | چگونه در کمترین زمان و کمترین هزینه حجم بگیرم

افزایش حجم عضلات | چگونه در کمترین زمان و کمترین هزینه حجم بگیرم

افزایش حجم عضلات | چگونه در کمترین زمان و کمترین هزینه حجم بگیرم :

مزایای استفاده از روش حجم‌گیری و کات کردن
از مزایای به‌کارگیری این روش می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

۱- صرفه‌جویی در زمان
۲- افزایش انگیزه‌ی بدنسازان

اکنون نگاهی اجمالی به هر یک از این دو مورد خواهیم داشت.

۱. صرفه‌جویی در زمان با روش حجم‌گیری و کات کردن
بدون شک با این روش در حداقل زمان ممکن می‌توان به فیزیکی عضلانی و تنومند دست‌یافت؛ زیرا در این روش می‌توان حداکثر ظرفیت عضلات را برای حجیم شدن به‌کار گرفت و به فیزیکی که شکل عضلات آن نسبتا نمایان هستند رسید. لازم به ذکر است که در بدنسازی، حجیم‌سازی عضلات به‌مراتب دشوارتر از چربی‌سوزی بوده و به زمان بیشتری هم نیاز دارد؛ اما چربی‌سوزی راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. به‌همین علت، استفاده از دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن به روند رسیدن به عضلاتی حجیم و فیزیکی ایده‎آل سرعت می‌بخشد. البته باید درمیان دوره‌های حجم‌گیری حتما از دوره‌های کات کردن هم استفاده کرد تا از انباشت بی‌رویه‌ی چربی در بدن جلوگیری شود.

افزایش حجم عضلات ممکن است امری پیچیده و متناقض به‌نظر برسد؛ برای این‌ کار باید کالری مصرفی بدنسازان افزایش یابد، اما کالری مصرفی نه‌تنها باید بیش از مقدار مورد نیاز بدن باشد، بلکه باید از میزانی که عضله‌ی هدف برای رشد به آن نیاز دارد هم بیشتر باشد. به عبارت دیگر، اگر هدف یک بدنساز افزایش حجم عضلانی باشد، کمی چربی هم به بدن وی اضافه خواهد شد.

اما مسئله‌ای که به تناقض در این موضوع دامن می‌زند، این است که بدنساز هم‌زمان با این روند باید سعی کند در بدن خود کمترین مقدار چربی ممکن را داشته باشد. زیرا با کمبود چربی در بدن حجیم‌سازی عضله به‌خاطر وجود توازن هورمونی در بدن نظیر افزایش حساسیت به انسولین و افزایش سطح تستوسترون نسبت به کورتیزول بهتر صورت می‌گیرد.

برای افزایش حجم عضلات در مدت زمان کوتاه بهتر است از دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن استفاده کنید
بنابراین، واقعیت این است که بعد از دوره‌های حجم‌گیری، عضلات بدن کم و بیش حساسیت کمتری در پاسخ به حجیم‌سازی پیدا می‌کنند. در چنین حالتی که بدن به درصد بالایی از ذخایر چربی دست می‌یابد، ادامه دادن به دوره‌ی حجم‌گیری اتلاف وقت است. به‌همین علت ورود به دوره‌ی کات کردن پس از اتمام کارآمدی یک دوره‌ی حجم‌گیری ضروری است؛ در نتیجه، برای افزایش حجم عضلات در مدت زمان کوتاه بهتر است از دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن استفاده کنید.

۲. افزایش انگیزه‌ی بدنسازان با روش حجم‌گیری و کات کردن
انگیزه در بدنسازی مسئله‌ی مهمی به‌شمار می‌آید؛ پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی بدنسازی (یک یا دو سال اول تمرینات) پیشرفت در بدنسازی بسیار دشوارتر می‌شود و رشد عضلات در بدن به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. در این مرحله، استفاده از دوره‎‌های حجم‌گیری و کات کردن برای بیشتر بدنسازان بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از به‌کارگیری روش عضله‌سازی هم‌زمان با چربی‌سوزی است. روش عضله‌سازی هم‌زمان با چربی‌سوزی برای بدنسازان حرفه‌ای بسیار کسل‌کننده می‌شود. بسیاری از بدنسازان قادر به پیروی از این روش نیستند، زیرا احساس می‌کنند پیشرفتی در بدن خود نمی‌بینند. بنابراین، به لحاظ روانی، پیروی از دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن تأثیرات مثبتی به‌همراه دارد.

برای بدنسازان، در طول دوره‌های ۶ تا ۸ ماهه‌ی حجم‌گیری، تجربه‌ی افزایش حجم عضلانی همراه‌با افزایش قدرت بدنی و آمادگی بیشتر برای تمرین با وزنه‌های سنگین‌تر در جلسات تمرینی بسیار هیجان‌انگیز است و علاوه‌بر آن دوره‌های کات کردن که پس از حجم‌گیری صورت می‌گیرد و ظرف مدت ۴ تا ۶ هفته چربی‌ها اضافی بدن را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود ورزشکاران این رشته، نتیجه‌ی تمرینات خود یعنی توده‌های حجیم و قدرتمند عضلاتی که به‌دست‌آورده‌اند را مشاهده می‌کند و این امر نیز باعث تقویت انگیزه‌ی آنان می‌شود.

 اگر گمان می کنید که می توانید از استروئید هورمون ها بصورت موقتی استفاده کنید و بعد از استفاده از مزایای آن، دارو را کنار بگذارید، در اشتباه هستید؛ چرا که مطمئنا به این داروها وابسته می شوید.

 اگر از داروهای استروئیدی به منظور افزایش تستوسترون استفاده می کنید بازهم بازنده میدان هستید چرا که قطعی ترین و شناخته شده ترین عارضه این هورمون ها کاهش تولید تستوسترون می باشد.

2) اگر با مصرف این هورمون ها خود را در آینده به گونه ای تصور می کنید که از اندامی متناسب و زیبا برخوردار هستید باید هشدار بدهیم که ژنیکوماستی شما را در مقابل آینه بشدت آزار می دهد. پس اگر این تفکر را دارید باز هم بازنده این میدان هستید.

3) و در نهایت اینکه اگر تنها هدف شما از ورزش پرورش حقیقی اندام است، به هیچ عنوان برای کوتاه کردن مسیر سراغ هورمون ها (استروئیدها، انسولین و هورمون رشد) نروید چرا که شاید قهرمانان حرفه ای در ازای پرداخت سلامتی شان پول خوبی بدست آورند اما شما با دادن سلامتی خود چیزی بدست نمی آورید.

هوشمندانه رفتار کنید.

معایب دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن
از معایب به‌کارگیری این روش می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

۱- روشی ناسالم برای بدنسازان است و سلامتی این ورزشکاران را به خطر می‌اندازد.
۲- بدنسازانی که از این روش استفاده می‌کنند، فقط در زمان‌های محدودی از فرم بدنی ایده‌آلی برخوردار هستند.

اکنون نگاهی اجمالی به هر یک از این دو مورد خواهیم داشت.

۱. دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن، تهدیدی برای سلامتی بدنسازان
برای بدن انسان، تحمل فراز و فرودهای فراوان در وزن به‌مراتب دشوارتر از عضله‌سازی هم‌زمان با چربی‌سوزی است. ناگفته نماند که بدنسازان نباید طی دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن اختلاف فاحشی در وزن خود مشاهده کنند. اگر فراز و فرود در وزن بدنساز پس از گذراندن دوره‌های حجم‌گیری و کات کردن اختلاف چشم‌گیری داشته باشد، عواقب سنگینی را برای آنان به‌همراه خواهد داشت.

 

 










کلینیک بدنسازی مربی تو | علی کیان پور

تلفن تماس : 09199631325

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.