کلینیک تخصصی مربی تو
تهران - سعادت آباد
کلینیک تخصصی مربی تو
پشتیبانی 24/7
09353132500
شنبه -4شنبه: 8.00 - 20.00
پنج شنبه - جمعه : 9.00 - 16.00
25 فروردین 1401 توسط alikianpoor 0 دیدگاه

 معرفی 5 مکمل برتر دوره کات و چربی سوزی

 معرفی 5 مکمل برتر دوره کات و چربی سوزی

 

 معرفی 5 مکمل برتر دوره کات و چربی سوزی

مکمل برای کات در دروه چربی سوزی از چه نوعی می باشد؟ چه شما شخصی‌ باشید که تازه دوره حجم تان به پایان رسیده باشد و چه تنها بخواهید از میزان وزن خود بکاهید برخی‌ از مکمل‌ها در این راه واقعا میتوانند شما را یاری کنند. با ۵ مکمل معرفی‌ شده در زیر شما میتوانید  به چربی‌ سوزی خود سرعت بیشتری ببخشید و در عین حال ماهیچه‌های خود را نیز حفظ کنید. 

این 5 مکمل برای کات شامل ال‌ کارنیتین، عصاره چای سبز، آمینو اسید‌های شاخه دار، سی‌ ال‌‌ ای (CLA) و روغن ماهی‌ می باشند که این در مقاله از سایت بدنسازی مکملها قصد داریم در مورد نحوه مصرف و عوارض هر کدام از این مکمل ها به طور مفصل توضیح دهیم. 

1. ال‌ کارنیتین

 یک مکمل برای کات می باشد. ال‌ کارنیتین آمینو اسیدی است که به صورت طبیعی به عنوان واحد‌های سازنده پروتئین در بدن ساخته میشوند. از این  آمینو اسید برای مدت‌های طولانی‌ به عنوان بهبود دهنده عملکرد ورزشی استفاده میشود. در اینجا ۳ روش خاص آن در جهت بهبود نتایج در دوره کات برای شما بیان خواهد شد.

  • ال‌ کارنیتین در انتقال اسید‌های چرب از جریان خون به درون میتوکندری بسیار کارامد عمل می‌کند، به عبارت ساده تر شما با مصرف آن  قادر خواهید بود تا از چربی‌‌ها به شکل موثر تری در تامین انرژی بدن استفاده کنید.
  • در دوره کات به دلیل اینکه شما در مصرف کالری‌ها محدود می‌باشید احساس خستگی‌ امری رایج می‌باشد اما مصرف ال‌ کارنیتین از طریق مهار تولید اسید لاکتیک در عضلات باعث میشود که استقامت عضلات بالاتر رود. اسید لاکتیک عامل ایجاد خستگی‌‌های عضلانی می‌باشد.
  • در طول تمرینات پر فشار بدن ضایعات متابولیک فراوانی‌ تولید می‌کند نظیر گرما که از طریق عرق بدن دفع میشود. ال‌ کارنیتین میزان تولید این ضایعات را کاهش میدهد که نتیجه آن تمرین بهتر و بیشتر و همچنین ریکاوری بهتر بعد از تمرین می‌باشد.

نحوه مصرف ال کارنیتین 

 مصرف این مکمل برای کات به میزان تنها ۱ گرم ال‌ کارنیتین در روز نشان داده است که همین میزان کافی‌ می‌باشد اما مصرف ۲ گرم آن در دوره کات میتواند روند پیشرفت شما را بهبود بخشد. بهتر است که ال‌ کارنیتین همراه کربوهیدرات‌ها مصرف شود زیرا ترشح انسولین حاصل از مصرف کربوهیدرات‌ها میتواند در جذب بهتر ال‌ کارنیتین کمک فراوانی‌ کند.

استیل ال‌ کارنیتین نیز نوع فرآوری شده ال‌ کارنیتین می‌باشد، علاوه بر تمام مزایایی که ال‌ کارنیتین دارد نوع استیل ال‌ کارنیتین میتواند باعث تمرکز و هوشیاری بیشتر شما در طول تمرین شود. شما میتوانید در روز ۱.۵ گرم استیل ال‌ کارنیتین را یک وعده در صبحانه و یک وعده بعد از تمرین مصرف کنید.

عوارض جانبی ال کارنیتین 

اگرچه عوارض جانبی ال‌ کارنیتین به ندرت مشاهده میشود اما میتواند باعث ناراحتی‌‌های معده، اسهال و حتی استفراق شود.

۲. مکمل برای کات : عصاره چای سبز

چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و سال‌ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته میشود. عصاره چای سبز دارای یک ماده فعال بسیار قوی به نام کاتچین می‌باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده اینطور به نظر می‌رسد که چای سبز میتواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به فرایند اکسیداسیون چربی‌‌ها سرعت بخشد. نمونه‌های مورد آزمایش به مدت ۱۲ هفته و روزانه ۶۹۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کردند که پس از این مدت میزان چربی‌ بدن آنها کاهش پیدا کرده بود.

در یک تحقیق دیگر محققان چینی‌ پی‌ بردند که کاتچین در مهار آنزیم (catechol-O-methyltransferase) موثر می‌باشد. این آنزیم باعث کاهش تولیدات نوراپینفرین در بدن میشود. نوراپینفرین هورمونی است که در چربی‌ سوزی نقشی‌ مستقیم دارد.

به طور چکیده چای سبز دارای موادی می‌باشد که از طریق افزایش سوخت و ساز بدن میتواند در چربی‌ سوزی به شما کمک کند و همچنین میتواند تولیدات هورمون نوراپینفرین در بدن را نیز افزایش دهد.

نحوه مصرف عصاره چای سبز

۱۰ حرکت برتر افزایش حجم جلو بازو تمام دوران
خواندن

عصاره چای سبز در هر زمان از روز میتواند مصرف شود. اما شما میتوانید یک وعده آن را صبح پس از برخواستن از خواب و یک وعده را قبل از رفتن به باشگاه مصرف کنید.

عوارض جانبی عصاره چای سبز

مصرف بیش از ۵ فنجان چای سبز در روز میتواند دارای عوارض جانبی نظیر سردرد، استفراغ و حتی ایجاد صدای زنگ در گوش شود. بیشتر این عوارض به دلیل وجود کافئین در آن می‌باشد.

۳. آمینو اسید‌های شاخه دار

آمینو اسید‌های شاخه دار به واحد‌های سازنده ماهیچه‌ها شهرت دارند. آنها یک جز ضروری برای سنتز پروتئین میباشند و حدود ۳۵% حجم ماهیچه‌ها را تشکیل میدهند. بدن شما در دوره کات به دلیل کمبود کالری برای اینکه بتواند انرژی خود را تامین کند ابتدا به سراغ تجزیه ماهیچه‌ها خواهد رفت.

آمینو اسید‌های شاخه دار یک مکمل برای کات است که در این مقطع  میتوانند بسیار به شما کمک کنند زیرا با مصرف آنها در دوره کات میزان سنتز پروتئین بیشتر خواهد شد و اینگونه بدن میتواند در برابر تجزیه ماهیچه‌ها مقاومت کند.مصرف آنها همچنین باعث خواهد شد که شما بتوانید با شدت بیشتری تمرینات خود را انجام دهید.

نحوه مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار

بهترین زمان مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار زمان‌های نزدیک به تمرین می‌باشد. معمولا افراد نوع پودری آمینو اسید‌های شاخه دار را به نوع قرص آن ترجیح میدهند زیرا میتوانند حین تمرین نیز به صورت نوشیدنی‌ از آن استفاده کنند.

عوارض جانبی آمینو اسیدهای شاخه دار

از عوارض جانبی احتمالی‌ مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار می‌توان به از دست دادن تعادل و خستگی‌ شدید بعد از تمرین اشاره کرد.

(در این مقاله تعدادی از مکمل ها که برای چربی سوزی و کات کردن مفید هستند آورده شده است، اگر شما می خواهید در کنار مکمل ها با رژیم غذایی مناسب چربی سوزی موثری داشته باشید این مقاله کاربردی رژیم چربی سوزی کارآمد را حتما بخوانید!!)

۴. سی‌ ال‌‌ ای (CLA)

(CLA) یک اسید چرب ضروری می‌باشد که به دلیل خواص چربی‌ سوزی خود دارای محبوبیت بسیار زیادی به عنوان یک مکمل برای کات می‌باشد.

در یک تحقیق انجام شده ۴۷ فرد مورد آزمایش به ۵ گروه تقسیم شدند.به یک گروه دارویی بی‌ تاثیر داده شد اما به ۴ گروه دیگر به ترتیب ۱.۷ گرم، ۳.۴ گرم، ۵.۱ گرم و ۶.۸ گرم (CLA) به مدت ۱۲ هفته داده شد.گروه‌هایی که از (CLA) مصرف کرده بودند به شکل قابل توجهی‌ توانستند چربی‌ بدن خود را کاهش دهند اما در این تحقیق مشخص شد که مقادیر بیشتر از ۳.۴ گرم نمی‌تواند تاثیرات مثبت اضافه داشته باشد.

نحوه مصرف  سی ال ای 

بهترین حالت مصرف (CLA) همراه وعده‌های غذائی می‌باشد. اگر مکمل (CLA) مصرفی شده در هر وعده حدود ۱ گرم می‌باشد میتوانید همراه وعده‌های صبحانه، ناهار و شام خود مصرف کنید.

عوارض جانبی سی ال ای

بر اساس اعلام سایت (WebMD)، سی ال ای به احتمال بسیار فراوان دارای هیچگونه عارضه جانبی نمی‌باشد اگر حدود ۵-۱۰% کالری روزانه شما را تشکیل دهند اما مصرف آن توسط زنان باردار توصیه نمی‌شود.

۵.  مکمل برای کات: روغن ماهی‌ 

روغن ماهی‌ نیز یکی‌ دیگر از اسید‌های چرب ضروری می‌باشد که جدایی از نوع اهداف شما باید آن را مصرف کنید. روغن ماهی‌ دارای مزایای بسیار زیادی به عنوان مکمل برای کات می‌باشد به طوری که در بهبود پوست تا بهبود فعالیت‌های مغزی تاثیر گذار می‌باشد.

در تحقیقات انجام شده مشخص شد که روغن ماهی‌ میتواند باعث تحریک آنزیم‌های تجزیه کننده چربی‌‌ها شود همچنین میتواند باعث بهبود جریان خون به ماهیچه‌ها شود.

نحوه مصرف روغن ماهی

همانند (CLA) روغن ماهی‌ نیز بهتر می‌باشد که همراه وعده‌های غذائی مصرف شود.اگر مکمل روغن ماهی‌ شما در هر وعده حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم می‌باشد میتوانید همراه وعده‌های صبحانه، ناهار و شام خود دو وعده از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی روغن ماهی

بر اساس سایت (WebMD) روغن ماهی‌ به احتمال زیاد برای همه افراد از جمله زنان باردار و مادران شیرده در صورتی‌ که در دوز‌های ۳ گرمی‌ یا کمتر مصرف شود بدون عوارض می‌باشد.

مصرف بیشتر از ۳ گرم در روز میتواند باعث سوزش معده، حالت تعوع و حتی تضعیف دستگاه ایمنی بدن شود که نتیجه آن آسیب پذیری بدن در برابر بیماری‌ها می‌باشد. یکی‌ دیگر از عوارض جانبی مصرف

 

کلینیک بدنسازی مربی تو

ارائه دهنده انواع برنامه های تمرینی و رژیم های غذایی زیرنظر برترین اساتید ایران

تلفن مشاوره و تماس : 09354536070

باتشکر از دکتر علی کیان پور

ما را در اینستاگرام دنبال کنید :

https://www.instagram.com/morabi_you.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.