Warning: Creating default object from empty value in /home3/morabiyo/morabi-you.ir/wp-content/plugins/medify-core/includes/framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
آشنایی با عملکرد قرص های لاغری - کلینیک بدنسازی مربی تو
کلینیک تخصصی مربی تو
تهران - سعادت آباد
کلینیک تخصصی مربی تو
پشتیبانی 24/7
09353132500
شنبه -4شنبه: 8.00 - 20.00
پنج شنبه - جمعه : 9.00 - 16.00
15 فروردین 1401 توسط alikianpoor 0 دیدگاه

آشنایی با عملکرد قرص های لاغری

آشنایی با عملکرد قرص های لاغری

آشنایی با عملکرد قرص های لاغری

داروی لاغری و یا قرص لاغری این چیزهایی است که این روزها تبلیغ آن را از هر شبکه تلویزیونی و یا تبلیغات اینترنتی مشاهده می‌کنید. آیا این قرص‌ها برای سلامتی مضر هستند؟

قرص لاغری چیست؟

زندگی سرعت زیادی پیدا کرده است و هر روز انسان به سمت بی‌تحرکی و سپردن کارهایش به ماشین‌ها عادت کرده است، به این ترتیب میزان کالری دریافتی او با مقدار مصرف کالری بدن و همچنین ژنتیک او هیچ هم خوانی ندارد و روز به روز بر تعداد افراد چاق افسرده می‌شود. چاقی خود بیماری محسوب نمی‌شود اما شروعی برای انواع بیماری‌ها از جمله دیابت و فشار خون است.

برای کاهش وزن، بهترین کار ورزش کردن و استفاده از رژیم غذایی سالم است با این وجود تلاش زیادی برای ادامه دادن این سبک زندگی هم لازم است که افراد زیادی را به استفاده از قرص لاغری وسوسه می‌کند. عوارض قرص لاغری روی دیگر سکه است که کمتر کسی به آن می‌پردازد و همه از لاغر شدن سریع با آن‌ها، صحبت می‌کنند.

قرص لاغری یا قرص چربی سوز همان‌طور که از نامشان پیدا است می‌توانند شما را به سرعت لاغر کنند، متأسفانه این قرص‌ها هنوز به خوبی شناخته نشدند و عمدتاً روش لاغری آن‌ها افزایش دادن بدن و متابولیسم به منظور مصرف کالری بیشتر است. همچنین آن‌ها اشتها را به منظور دریافت کالری سرکوب می‌کنند. با این کار شما انرژی کمتر در مقابل مصرف انرژی بیشتر خواهید داشت.

در گذشته، ترکیب عمده قرص لاغری از ترکیبات گیاهی بود. اما با پیشرفت علم مشخص شد که این ترکیبات گیاهی هم می‌توانند به نوبه خود خطرناک و اعتیادآور باشند. برای مثال ترکیب افدرین که در قرص‌های لاغری به وفور یافت می‌شود، اکنون در دسته مواد اعتیادآور طبقه بندی شده است.

 

قرص لاغری چطور چربی سوزی می‌کند؟

اشاره کردیم که قرص‌های چربی سوز یا لاغری می‌توانند در یک دوره بسیار کوتاه شما را به لاغری برسانند. این قرص‌ها دارای عملکردهای متفاوتی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. سه مورد از مهم‌ترین روش‌های لاغری به دست قرص چربی سوز به این صورت هستند:

سرکوب اشتها

اولین و عمومی‌ترین راهی که قرص لاغری از آن برای لاغر کردن شما استفاده می‌کند، سرکوب کردن اشتهای شما است. برای رسیدن به این هدف، سازندگان قرص لاغری از ترکیب‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که می‌توانند هورمون‌ها و عملگرهای مغز را فریب داده و به شما احساس سیری بیشتر القا کنند.

سرکوب کننده‌های اشتها عملکردهای متفاوت زیادی دارند که از جمله آن‌ها دست‌کاری در جذب سروتونین بدن است. با این کار شما احساس سیری زودتری نسبت به قبل خواهید داشت. بر اساس یافته‌های علمی دست‌کاری کردن در جذب سروتونین می‌تواند مشکلات سلامتی از عصبی شدن تا حمله‌های قلبی به دنبال داشته باشد. شما در عین حال که وزن کم خواهید کرد، قدم به قدم نزدیک مشکلات سلامتی که از آن‌ها فرار می‌کردید، می‌شوید.

مسدود کننده چربی

آن نوع از قرص لاغری منبع طبیعی دارند و به دست آمده از حلزون صدف داری با عنوان کیتوسان هستند. زمانی که کیتوسان وارد بدن شما می‌شود، به سرعت جذب چربی‌های شما شده و دریافت آن‌ها در بدن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب بدن شما چربی کمتری به نسبت قبل دریافت خواهد کرد.

مسدود کننده‌های چربی نیز به شکل مصنوعی باعث بروز مشکلات سلامتی می‌شوند. این مسدود کننده‌ها حالت انتخابی ندارند و مواد معدنی دیگر را نیز همانند چربی از جذب شدن توسط سلول‌ها و ارگان‌های بدن منع می‌کنند. همچنین از دیگر عوارض قرص لاغری دارای کیتوسان این است که چربی اضافی در بدن باعث بروز مشکلات هاضمه می‌شود.

افزایش متابولیسم

بخش دیگر از قرص لاغری به افزایش متابولیسم بدن شما به شکل مصنوعی کمک می‌کنند. با افزایش متابولیسم میزان سوخت و ساز بدن در مقابل مقدار کالری دریافتی افزایش پیدا می‌کند. بدن در متابولیسم بالا علاقه زیادی به جذب مواد مغذی از خود نشان می‌دهد و انرژی زیادی در هر لحظه مصرف می‌کند. کافئین از رایج‌ترین ترکیباتی است که در قرص لاغری از این دسته وجود دارد.

کافئین هورمونی در بدن شما آزاد می‌کند که می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. افزایش این هورمون‌ها به شکل مصنوعی و ناگهانی منجر به بروز مشکلات سلامتی خواهد شد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چه کسانی می‌توانند قرص لاغری بخورد؟

به گفته متخصصان علم تغذیه و  رژیم درمانی دسته بندی مصرف قرص لاغری بر اساس تشخیص نوع بیماری یا مشکل افراد صورت می‌گیرد. بعضی از قرص‌ها سوخت و ساز را بالا برده و یک قرص دیگر جذب غذا یا حتی اشتها را کاهش می‌دهد و … با این حال مصرف هر کدام از این قرص‌ها به شرایط جسمی هر فرد بستگی دارد. برای مثال فردی که ذاتا کم اشتهاست اما به چاقی مبتلا شده، نباید از قرص‌های کاهنده جذب استفاده کند، زیرا دچار کمبود ویتامین خواهد شد.

پس نباید فراموش کنیم که تشخیص نوع قرص و میزان استفاده آن به عهده متخصص تغذیه است که بعد از معاینه کامل فرد صورت می‌گیرد. همچنین فراموش نکنید که مصرف بی‌رویه قرص‌ها و همچنین اقدام‌های خودسرانه ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر دل درد، نفخ و سوء هاضمه شود که اغلب موقتی بوده و با قطع مصرف آن‌ها یا درمان علامتی برطرف می‌شوند.

راه‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد، برخی با ورزش و رژیم غذایی به هدف خود می‌رسند و برخی دیگر به دنبال قرص، دارو و انواع مکمل لاغری هستند. اینکه از ادعا تا نتیجه این داروهای لاغری چه میزان فاصله است چیزی است که مصرف کننده بعد از یک دوره استفاده از آن زیر نظر پزشک به آن می‌رسد اما مکانیزم عملکرد این قرص‌های لاغری چگونه است؟

  • کاهش اشتها
  • کاهش جذب
  • افزایش چربی سوزی

 

معرفی بهترین داروی لاغری در جهان 

اگر به هر دلیلی داشتن یک رژیم لاغری مناسب در کنار ورزش تاثیر مناسبی بر روی لاغر شدن شما ندارد. می‌توانید با مشورت پزشک متخصص اقدام به استفاده از مکمل و داروهای لاغری بکنید. اما باید توجه داشته باشید که همه داروها دارای عوارض جانبی است که می‌تواند سلامت بدن شما را تهدید کند.

عصاره گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا بعد از اینکه در سال ۲۰۱۲ توسط دکتر آز به عنوان یک چربی سوز معرفی شد شهرتی جهانی پیدا کرد. گارسینیا کامبوجیا یک گیاه سبز و کوچک شبیه کدو است که از پوست آن برای تهیه قرص لاغری استفاده می‌شود. این گیاه حاوی اسید هیدروکسی تریک است که در لاغری بسیار موثر است.

چگونه کار می‌کند؟

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که خوردن این دارو باعث می‌شود آنزیم تولید کننده چربی در بدن را کنترل کرده و با افزایش سطح سروتین بدن اشتهای فرد را کاهش خواهد داد.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

مطالعات مختلفی برای بررسی میزان اثربخشی گارسینیا کامبوجیا انجام شده است که یکی از آن‌ها ثابت کرده است که مصرف چند هفته‌ای این قرص لاغری باعث کاهش وزن حدودا یک کیلوگرمی در افرادی که از آن استفاده کرده‌اند شده است.

عوارض جانبی دارد؟

تاکنون هیچ گزارش جدی از عوارض این داروی لاغری گزارش نشده است اما به صورت محدود مشکلات گواشی را در فرد به وجود می‌آورد. اما قبل از استفاده از این قرص لاغری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

هیدروکسی کات

هیدروکسی کات یکی از مشهورترین مکمل‌های لاغری از یک دهه گذشته است. انواع مختلفی از این قرص لاغری تاکنون تولید شده است اما معروف‌ترین آن همین هیدروکسی کات نامگذاری شده است.

چگونه کار می‌کند؟

در این مکمل از کافئین و عصاره برخی گیاهان استفاده شده است که باعث کاهش وزن و لاغری در افراد مختلف می‌شود.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

یک تحقیق انجام شده نشان می‌دهد فردی که از این مکمل لاغری استفاده کرده بود توانست در مدت ۳ ماه بیش از ۹٫۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست بدهد اما تاثیر این قرص دائمی نیست و امکان بازگشت وزن حتی بیشتر از قبل وجود دارد.

عوارض جانبی دارد؟

اگر به خوردن کافئین حساسیت داشت باشید ممکن است دچار اضطراب، خارش، لرزش، حالت تهوع، اسهال و تحریک پذیری شوید.

 

کافئین

کافئین به عنوان یک تقویت کننده متابولیسم در بسیاری از داروهای لاغری دیده می‌شود. شاید یکی از مهمترین اثرات آن همین مورد باشد که باعث افزایش محبوبیت و استفاده از آن شده است.

چگونه کار می‌کند؟

مطالعات نشان می‌دهد خوردن موادی که حاوی کافئین هستند می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش داده که می‌تواند کاهش ۲۹ درصدی چربی را به همراه داشته باشد.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند باعث کاهش وزن تدریجی و آرام در افراد شود.

عوارض جانبی دارد؟

خوردن کافئین در برخی از افراد می‌تواند باعث بروز تهوع، اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی و خستگی شود. همچنین کافئین اعتیاد آور بوده و می‌تواند کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر ما نیازی به خوردن مکمل کافئین نیست کافیست از چای سبز و انواع شکلات تلخ برای تامین کافئین بدن استفاده کنید.

 

رزبری کتونز

داروی لاغری رزبری کتوز یک زیر شاخه از تشک است که به صورت مصنوعی جهت لاغری تهیه و تولید شده است.

چگونه کار می‌کند؟

این قرص لاغری باعث می‌شود توده‌های چربی شکسته شده و با افزایش هورمون آدوبونکتین به کاهش وزن در فرد مصرف کننده می‌شود.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

در مورد اثر بخشی این قرص لاغری تاکنون مطالعات گسترده‌ای بر روی نمونه انسانی انجام نشده است اما مطالعات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد این مکمل لاغری باعث کاهش وزن و چربی سوزی در او شده است.

عوارض جانبی دارد؟

ممکن است به علت حساسیت به بوی تمشک باعث حالت تهوع در فرد صرف کننده شود.

 

گولوکومانان

گولوکومانان یک نوع فیبر است که در ریشه گیاه یام فیل یافت می‌شود.

چگونه کار می‌کند؟

این داروی لاغری با جذب آب در روده باعث ایجاد سیری در شما می‌شود و همین کار ساده باعث می‌شود که کالری کمتری مصرف کنید.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

مطالعات انجام شده بر روی ۳ فرد نشان داده است که مصرف ۵ هفته ای این داروی لاغری در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌تواند ۳٫۵ تا ۴٫۵ کیلوگرم از وزن را کاهش می‌شود. همچنین باعث کاهش قند خون، فشار خون و تری گلیسیرید می‌شود و مانع از بروز یبوست در فرد مصرف کننده می‌شود.

عوارض جانبی دارد؟

ممکن است موجب تداخل دارویی شود. همچنین مصرف آن می‌تواند باعث نفخ شکم، حالت تهوع و اسهال شود.

 

قرص سرک سیب

قرص سرکه سیب نیز می‌گوید: «سرکه سیب هم مانند سرکه‌های دیگر دارای اسید استیک است و به‌طور کلی مصرف سرکه از جمله سرکه سیب باعث کاهش جذب مواد چرب از روده‌ها می‌شود. اما نباید تصور کرد که این ماده به خاطر خاصیت اسیدی چربی‌های ذخیره بدن را از بین می‌برد.

چگونه کار می‌کند؟

سرکه سیب حاوی ماده‌ای به نام پلی فنول است که باعث کاهش وزن می‌شود. پلی فنول‌ها گروه بزرگی از ملوکول‌های حلقوی و متنوع هستند که با مکانیزیم‌های مختلفی به کاهش وزن و کلسترول خون کمک می‌کنند. این ماده غذایی به علت خاصیت آنتی اکسیدانی تقریبا در موارد بسیاری مانند جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن در سالمندان نظیر پیرچشمی، آرتریت روماتویید و پیری پوست نقش مثبتی دارد بنابراین فقط برای کاهش وزن به کار نمی‌رود.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

مطالعات انجام شده در افرادی که این قرص لاغری را مصرف کرده‌اند نشان می‌دهد، مصرف این مکمل به همراه رژیم لاغری مناسب می‌تواند حدود ۵ تا ۸ کیلوگرم از وزن خود را از دست بدهند.

عوارض جانبی دارد؟

اگر بیمار مبتلا به آسم قرص سرکه سیب مصرف کند، دچار تشدید حمله‌های آسمی خواهد شد بنابراین این بیماران به هیچ‌وجه نباید سرکه یا قرص سیب مصرف کنند. البته سایر افراد نیز باید با مشورت پزشک معالج در صورت لزوم این قرص را مصرف کنند و مصرف خودسرانه آن هرگز توصیه نمی‌شود.

ارلیستات

اخیرا مشخص شده مصرف طولانی مدت این دارو باعث چرب شدن کبد می‌شود. یکی از این داروها که موثرترین داروی مجاز در بازار دارویی جهان و مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکاست «ارلیستات» است که با برندهای مختلف تولید می‌شود.

چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد این داروی لاغری به این صورت است که با شکستن توده چربی در روده مانع از جذب بیشتر آن به بدن شده و به مرور باعث لاغری در مصرف کننده خواهد شد.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف این قرص باعث کاهش آهسته فشار خون در مصرف کننده و همچنین ممانعت از مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این قرص در یک دوره زمانی مشخص می‌تواند تا ۲٫۷ کیلوگرم از چربی بدن را بکاهد.

عوارض جانبی دارد؟

خوردن این داروی لاغری می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند یبوست و کاهش ویتامین‌های E و D و A و K  در بدن شود. معمولا هنگام استفاده از این قرص لاغری توصیه می‌شود که یک رژیم کم چربی را دنبال کنید.

جالب است بدانید یک رژیم لاغری کم کربوهیدرات به مراتب نتایج بهتری نسبت به خوردن همزمان قرص ارلیستات و داشتن رژیم کم چربی دارد.

 

ونوستات

قص لاغری ونوستات با مهار آنزیم‌های چربی سبب عدم هضم چربی می‌شوند و این چربی‌های گوارش نیافته از بدن دفع شده و لاغری اتفاق می‌افتد.

چگونه کار می‌کند؟

این قرص لاغری با دفع چربی از روده بزرگ باعث کاهش وزن در فرد مصرف کننده می‌شود.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

در مورد اثر بخشی این داروی لاغری اطلاعات مختلفی گزارش شده است اما باتوجه به عوارض جانبی همواره توصیه می‌شود که با نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید تا دچار بروز مشکل جدی نشوید.

عوارض جانبی دارد؟

روغنی شدن مدفوع، تغییر رنگ مدفوع، نفخ شکم، شل شدن مدفوع، عدم توانایی در کنترل اجابت مزاج، افزایش تعداد اجابت مزاج، درد معده، حالت تهوع، درد مقعد از جمله عوارض گزارش شده از مصرف این داروی لاغری است.

 

عصاره چای سبز

عصاره چای سبز به عنوان یک عنصر محبوب در بسیاری از مکمل‌های لاغری حضور دارد. و دلیل آن نیز وجود خاصیت چربی سوزی و آنتی اکسیدان فراوان در این گیاه است.

چگونه کار می‌کند؟

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن عصاره چای سبز باعث افزایش عملکرد نوراپی نفرین می‌شود این هورمون باعث افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود.

میزان اثر بخشی چگونه است؟

مطالعات مختلف اثبات کرده است که مصرف چای سبز می‌تواند به چربی سوزی به خصوص در ناحیه شکم کمک کند.

عوارض جانبی دارد؟

استفاده از این داروی لاغری معمولا با عوارض جانبی همراه نیست اما اگر به کافئین حساسیت داشته باشید باید بدانید که در چای سبز نیز این ماده وجود دارد.

 

عوارض قرص لاغری

همان‌طور که مشاهده کردید قرص لاغری به اشکال گوناگون باعث لاغری می‌شوند اما این به چه قیمتی تمام خواهد شد. در ادامه برخی از عوارض قرص لاغری را با هم مرور خواهیم کرد. اگر سلامتی شما مهم است، همین امروز دست از خوردن قرص لاغری بردارید و هیچ وقت به سراغ آن نروید.

 

عوارض قرص لاغری در افزایش استرس

از جمله عوارض قرص لاغری که بیشتر افراد درگیر آن هستند، استرس و اضطراب‌های ناگهانی است. خوردن قرص لاغری باعث می‌شود که کورتیزول بدن، هورمون استرس به یکباره افزایش پیدا کند. به همین دلیل بدن شما به صورت ناگهانی با هورمون استرس‌زا زیادی مواجه می‌شود که در اثر آن، تپش قلب و همچنین واکنش پذیری شما افزایش پیدا می‌کند.

مصرف کردن بیش از اندازه قرص لاغری و طولانی شدت مدت زمان استفاده کردن از آن، منجر به بروز عوارض جانبی همانند اضطراب، بی‌خوابی، دل‌تنگی، سرگیجه و استفراغ می‌شود.

بی‌خوابی از عوارض قرص لاغری

با افزایش ضربان قلب، به دلیل مصرف کردن کافئین و افدرین که در قرص لاغری افزایش دهنده متابولیسم بدن وجود دارند، باعث بی‌خوابی و تحت تأثیر قرار گرفتن آن خواهد شد. بی‌خوابی در طولانی مدت، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و در نهایت منجر به بروز عوارض قرص لاغری به شکل بیماری‌های مزمن خواهد شد. توصیه می‌شود که به همین دلیل، مصرف قرص لاغری را در طولانی مدت ادامه ندهید.

 

فشار خون بالا

قرص لاغری و چربی سوز، دمای بدن شما را افزایش می‌دهند و به این ترتیب سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. بهتر بگوییم، این افزایش سوخت و ساز است که دمای بدن را افزایش می‌دهد. با افزایش مقدار ترکیبات کافئینی، فشار خون و همچنین تعداد ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات در افرادی که دارای استعداد فشار خون و مشکلات قلبی هستند، منجر به مشکلات سلامتی خواهد شد.

 

عوارض قرص لاغری و مشکلات روحی

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه واندربیلت، مشاهده شد که استفاده کردن بیش از حد قرص لاغری منجر به بروز مشکلات روحی، عاطفی و همچنین همان‌طور که اشاره کردیم، تغییرات خلق و خویی و رفتارهای پرخاشگرانه بروز می‌دهد. این رفتارها می‌تواند تا به جایی پیش رود که فرد دچار افسردگی و همچنین آسیب‌های روحی منجر به خودکشی شود.

 

عوارض قرص لاغری و کم آبی

از دیگر عوارض قرص لاغری می‌توان به کم آب شدن بدن اشاره داشت. کم آبی بدن در آب و هوای گرم و همچنین به هنگام انجام دادن ورزش‌های سنگین که همراه با تعرق زیاد هستند، می‌توانند بدن را در معرض شک عصبی ناشی از کم آبی قرار دهند. مشاهده شده است که خوردن قرص لاغری به همراه ورزش‌های سنگین، باعث بر هم خوردن تعادل افراد طی ورزش می‌شود.

 

مرگ زودرس از عوارض قرص لاغری

مرگ زودرس یکی دیگر از ناگوارترین عوارض قرص لاغری است که برای هر کسی می‌تواند رخ دهد. سازمان غذا و دارو امریکا در پی مرگ یک ورزشکار حرفه‌ای با مصرف کردن قرص لاغری و انجام ورزش هم زمان، استفاده کردن از برخی قرص‌های لاغری را ممنوع اعلام کرده است. از این رو به شما توصیه می‌کنیم، قبل از مصرف قرص لاغری عواقب آن را بدانید.

 

مشکلات کبدی از عوارض قرص لاغری

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سازمان غذا و دارو، مصرف کردن قرص لاغری در موارد نادر منجر به بروز مشکلات و نارسایی‌های کبدی شده است. همچنین عوارض ناشی از مشکلات کبدی در مصرف قرص لاغری به شکل طولانی مدت همانند خارش، زردی چشم، ادرار تیره و کم شدن اشتها گزارش شده است.

  • بی‌خوابی،
  • بی‌قراری،
  • سردرد،
  • اسهال،
  • خشکی دهان

از جمله عوارض قرص‌های لاغری هستند. قرص‌هایی که وعده‌ی مسدود کردن جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌دهند، می‌توانند موجب اسهال، گرفتگی‌ها و سایر اختلالات روده‌ای شوند.

 

کدام سازمان بر ایمنی و سلامت قرص‌های لاغری نظارت می‌کند؟

اغلب قرص‌های لاغری موجود در بازار، تحت هیچ نظارت سازمانی قرار نگرفتند و عموماً به صورت بدون نسخه نیز به فروش می‌رسند. شرکت‌های تولید کننده قرص لاغری موظف هستند که تنها شواهدی دال بر سالم بودن مواد اولیه و بی‌خطر بودن آن‌ها به سازمان غذا و دارو اعلام کند. مشکلات احتمالی بعد از مصرف داروهای لاغری به عنوان عوارض جانبی شناخته شده و عموماً قابل پذیرش توسط سازمان‌های دارویی است. اما این عارضه می‌تواند خطران جبران ناپذیری داشته باشد.

آیا قرص‌های لاغری واقعاً مؤثرند؟

هیچ کس، ماست خودش را ترش نمی‌داند. سازندگان قرص لاغری هم بر این باورند که استفاده کردن از این قرص‌ها و رعایت کردن دستورالعمل های پیشنهاد شده باعث لاغری افراد با سرعت زیاد خواهد شد. این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده، قرص لاغری تأثیر چندانی در لاغری ندارد. استفاده کردن از روش‌های لاغری سنتی و تغییر دادن سبک زندگی به مراتب بهتر از قرص لاغری است.

خرید قرص‌های لاغری مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. شاید پس از مدتی به خودتان بیایید و ببینید پول زیادی را صرف خرید این داروها کرده‌اید و در ازای این هزینه نه‌تنها نتیجه‌ی مثبتی دریافت نکرده‌اید، بلکه به مشکلاتی هم دچار شده‌اید. اگر واقعاً قصد کاهش وزن دارید، بهتر است به‌جای پرداخت هزینه‌ برای این قرص‌ها، پول‌تان را صرف خرید غذاهای سالم‌تر کنید.

اما چرا نباید قرص لاغری خورد؟

کارشناسان معتقدند به طور کلی هیچ راهی جز رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی برای کاهش وزن وجود ندارد. تجویز داروها فقط و فقط به عهده پزشک است و در کنار رژیم و ورزش توصیه می‌شود؛ مثلا ممکن است پزشک برای فردی که شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ است یا کسی که به رغم رعایت رژیم غذایی، به میزان قابل انتظار، وزن کم نمی‌کند قرص لاغری تجویز کند.

با رعایت رژیم غذایی، بدن انرژی مورد نیاز برای اعمال حیاتی را از طریق تبدیل مولکول‌های چربی به مولکول‌های حامل انرژی در بدن به دست آورده و باعث کاهش توده چربی و کاهش وزن می‌شود. بنابراین واژه‌ای به نام چربی سوز  واقعی نیست. متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند که مصرف خودسرانه این قرص‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مصرف آنها باید زیر نظر یک متخصص صورت گیرد؛ زیرا هر قرص فایده‌های مشخصی دارد و ممکن است برای بعضی‌ها اصلا مناسب نبوده و حتی عوارض جانبی داشته باشد.در نهایت مصرف قرص، مکمل و هر نوع داروی لاغری باید با تایید پزشک متخصص باشد و مصرف خودسرانه آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد، لذا مصرف هیچ یک از موارد فوق را  بدون نظر پزشک تایید نمی‌کنیم.

کلینیک بدنسازی مربی تو

ارائه دهنده انواع برنامه های تمرینی و رژیم های غذایی زیرنظر برترین اساتید ایران

تلفن مشاوره و تماس : 09354536070

باتشکر از دکتر علی کیان پور

ما را در اینستاگرام دنبال کنید :

https://www.instagram.com/morabi_you.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *