Warning: Creating default object from empty value in /home3/morabiyo/morabi-you.ir/wp-content/plugins/medify-core/includes/framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
خواص تخم کتان و لاغری - کلینیک بدنسازی مربی تو
کلینیک تخصصی مربی تو
تهران - سعادت آباد
کلینیک تخصصی مربی تو
پشتیبانی 24/7
09353132500
شنبه -4شنبه: 8.00 - 20.00
پنج شنبه - جمعه : 9.00 - 16.00
12 فروردین 1401 توسط alikianpoor 0 دیدگاه

خواص تخم کتان و لاغری

خواص تخم کتان و لاغری

تخم کتان یک محصول غنی از فیبر است. برخی از کارشناسان و متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که می‌توانند از تخم کتان برای لاغری استفاده کرد. البته مطالعات در این خصوص بخش‌های ابتدایی خود را سپری می‌کند و همچنان نیازمند تحقیقات بیشتر است. اما با این حال بررسی‌ها نشان داده است که می‌توان از این دانه‌ها برای کاهش وزن استفاده کرد.

تخم کتان چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

علت اینکه بسیاری از این دانه‌های گیاهی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند در زیر آماده است.

سرشار از فیبر است

دانه‌های کتان سرشار از فیبر هستند. وقتی غذاهایی می‌خورید که سرشار از فیبر هستند، برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. اگر برای کاهش وزن قصد خوردن تخم کتان دارید، باید به شما بگوییم که این دانه‌ها احساس گرسنگی را در شما سرکوب کند. علاوه بر این، دستگاه گوارش شما توسط غذاهای غنی از فیبر تحریک می‌شود. خوردن فیبر برای انتقال مواد غذایی از طریق روده و جلوگیری از انسداد روده بزرگ ضروری است. همچنین در تثبیت قند خون و رسیدن به وزن سالم موثر است.

منبع اسیدهای چرب امگا ۳

دانه‌های کتان همچنین مملو از اسیدهای چرب زنجیره ای امگا ۳ است که فواید سلامتی آنها اثبات شده است. آنها می‌توانند التهاب را کاهش دهند (که می تواند به بیماری های قلبی کمک کند)، به مبارزه با بیماری‌های خود ایمنی کمک می‌کنند و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند. آنچه که خیلی واضح نیست این است که آیا این اسیدهای چرب ارتباط مستقیمی با شروع کاهش وزن دارند.

در یک مطالعه معتبر که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داده شد که افرادی که رژیم غذایی و برنامه ورزشی منظمی برای لاغری داشته‌اند استفاده از امگا ۳ تاثیر بسیار اندکی بر موفقیت آن‌ها در لاغری داشته است. هرچند بسیاری از اثرات زیاد امگا ۳ بر لاغری دفاع می‌کنند اما این ادعا نیازمند مطالعه و تحقیقات بیشتری است و نمی‌توان به این راحتی بر آن‌ها صحه گذاشت.

منبع لیگنین است

لیگنین یک پلیمر پیچیده است که در دیواره سلول بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. به مواد گیاهی بافتی چوبی یا سفت می‌دهد. محققان دریافته اند که لیگنین فواید بسیاری دارد که قبلاً از آنها بی‌اطلاع بودند. طبق مطالعات اخیر، لیگنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند. دانه‌های کتان سرشار از این ماده گیاهی است.

چگونه از تخم کتان برای لاغری استفاده کنیم؟

اگر شما هم به برای کاهش وزن به فکر خوردن این دانه‌های گیاهی هستید، باید بدانید که دو روش محبوب برای آزمایش آن وجود دارد. به خاطر داشته باشید که بدن هر کس واکنش متفاوتی نسبت به مکمل‌های دانه کتان نشان می‌دهد و نتایج شما ممکن است از نظر کاهش وزن متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که دانه‌های کتان یک ماده جادویی نیستند. آنها بدون رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی به خودی باعث لاغری نمی‌شوند.

نوشیدنی تخم کتان

شما می‌توانید با خرد کردن تخم کتان، یک نوشیدنی برای لاغری درست کنید، یا می‌توانید دانه‌های کتان آسیاب شده را خریداری کنید. این نوشیدنی ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کند، به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید و هضم غذا را بهبود ببخشد. برای تهیه این نوشیدنی باید گام‌های زیر را بردارید:

  • ۱ قاشق چایخوری تخم کتان آسیاب شده
  • ۱/۴ لیمو ترش بزرگ
  • ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی‌سی آبجوش (حدود یک لیوان)

دانه کتان آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کرده و خوب هم بزنید. برش لیمو ترش را به لیوان خود اضافه کنید و به آن مقداری از عطر و طعم و ویتامین C اضافه کنید. اگر قصدتان کاهش وزن است می‌توانید روزی یکبار این نوشیدنی را بخورید.

مکمل خوراکی تخم کتان

مکمل‌های خوراکی تخم کتان که حاوی روغن کتان فشرده هستند، از فیبر کمتری نسبت به دانه‌های کتان خام برخوردار هستند، اما می‌توانند راحت‌تر مصرف شوند. اگر برای کاهش وزن برنامه ریزی دارید، می‌توانید این مکمل‌ها را یک بار در روز مصرف کنید.

در خوردن تخم کتان احتیاط کنید

دانه‌های کتان هنگام مصرف در مقادیر متوسط برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما نکاتی وجود دارد که باید قبل از مصرف بذر کتان برای کاهش وزن در خاطر داشته باشید. دانه‌های کتان خام یا نارس را مصرف نکنید. نه تنها باعث سو‌ءهاضمه می‌شوند، بلکه ممکن است حاوی ترکیبات سمی نیز باشند. در دوران بارداری باید از مصرف مکمل‌های بذر کتان خودداری شود، زیرا باعث ایجاد عوارض جانبی هورمونی می‌شود. اگر از دانه‌های کتان به هر شکلی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می‌نوشید. اگر هنگام استفاده از مکمل‌های بذر کتان به میزان کافی هیدراته نشوید، بدن شما قادر به هضم فیبر اضافی بدن شما به درستی نخواهد بود. این مساله می‌تواند منجر به گرفتگی معده و یبوست شود.

سایر مزایای دانه‌های کتان

ترکیب نوشیدنی و یا مکمل‌های دانه کتان فقط برای کاهش وزن موثر نیستند! خواص تخم کتان به مراتب بیشتر از آن چیزی است که در بالا به آن اشاره کردیم. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • کاهش کلسترول
  • بهبود هضم
  • حفاظت از کلیه
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • حافظت از قلب و عروق

نتیجه گیری

دانه‌های کتان به دلیل خواص منحصر به فرد تغذیه ای می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند. در حالی که آنها دارای مزایای واقعی و بسیار زیادی دارند اما معجزه نمی‌کنند! دانه‌های کتان بهترین کار را به عنوان مکمل یک رژیم غذایی سالم و منظم انجام می‌دهند و هرگز به عنوان یک جایگزین مطرح نیستند پس به جای تمرکز بر خوردن دانه کتان بهتر است ابتدا رژیم غذایی و ورزش منظم را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید و بعد به سراغ مکمل‌هایی مانند تخم کتان بروید.

کلینیک بدنسازی مربی تو

ارائه دهنده انواع برنامه های تمرینی و رژیم های غذایی زیرنظر برترین اساتید ایران

تلفن مشاوره و تماس : 09354536070

باتشکر از دکتر علی کیان پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *