Warning: Creating default object from empty value in /home3/morabiyo/morabi-you.ir/wp-content/plugins/medify-core/includes/framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
معرفی خواص جادویی تخم مرغ - کلینیک بدنسازی مربی تو
کلینیک تخصصی مربی تو
تهران - سعادت آباد
کلینیک تخصصی مربی تو
پشتیبانی 24/7
09353132500
شنبه -4شنبه: 8.00 - 20.00
پنج شنبه - جمعه : 9.00 - 16.00
20 فروردین 1401 توسط alikianpoor 0 دیدگاه

معرفی خواص جادویی تخم مرغ

معرفی خواص جادویی تخم مرغ

معرفی خواص جادویی تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پر مصرف‌ترین انواع خوراکی در آشپزی ایرانی است و از آن برای تهیه بسیاری از غذاها استفاده می‌شود؛ اما واقعا خواص تخم مرغ برای بدن چیست؟ با ما همراه باشید تا برای شما این خواص را بازگو کنیم.

تخم مرغ

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم تخمِ مرغ باعث کاهش ۲۵ درصدی سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. تخمِ مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است؛ تخم‌مرغ، همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را داراست و حدود ۵ درصد وزن تخم‌مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد.

زرده و سفیده تخم مرغ، هر دو دارای مواد مغذی فراوانی به مانند پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. زرده تخم مرغ حاوی کلسترول، ویتامین‌های محلول در چربی و اسیدهای چرب ضروری برای بدن هست در حالیکه سفید حاوی کلسیم است.

خواص تخم مرغ بسیار زیاد است و یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده وعده های غذایی انسان است. تخم مرغ به واسطه داشتن ترکیب شیمیایی خاص در حرارت به مانند چسب طبیعی سایر مواد غذایی را در خود نگه داشته و به هم متصل می‌کند.

تخم مرغ واژه عمومی است که به تخم حاصل از مرغ گفته می‌شود اما تخم مرغ دارای انواع گونه‌های مختلف بر اساس ماکیان تولید کننده آن هست. از جمله تخم مرغ‌های پرکاربرد در آشپزی و استفاده انسان، تخم اردک، غاز و بلدرچین است. خواص تخم مرغ بسته به نوع آن متنوع است، ولی همگی جنبه‌های مشترک زیادی هم دارند؛ اما چرا تخم مرغ برای سلامتی مفید است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال می‌بایست، ارزش غذای تخم مرغ را بررسی کنیم.

ارزش غذایی تخم مرغ

تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین روش‌های تأمین پروتئین با کیفیت بالا در بدن است. نیمی از پروتئین تخم مرغ به همراه ویتامین ب ۲ و مقادیر کمی چربی از زرده در سفیده تخم مرغ وجود دارد. تخم مرغ منبع غنی از سلنیوم، ویتامین‌های مختلف به مانند ب ۶، D، B12 و مواد معدنی به مانند آهن، روی و مس است. زرده تخم مرغ کالری بیشتری نسبت به سفیده آن دارد. علاوه بر کالری، چربی موجود در زرده به نسبت بیشتر از سفیده است. زرده تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌های محلول در چربی به مانند ویتامین A، E، K و D و همچنین لیسین، پیش‌زمینه تهیه سس است.

با پیشرفت علم، غذایی که دام و طیور مصرف می‌کنند بیشتر نظارت می‌شود و بر همین اساس برخی از تخم مرغ‌های غنی شده از ویتامین‌ها و اسیدهای چربی به مانند امگا ۳ نیز در بازار به وفور یافت می‌شود. تخم مرغ را منبع کاملی برای پروتئین در نظر می‌گیرند چرا که دارای ۹ اسیدآمینه ضروری است. اسیدآمینه‌های ضروری در بدن تشکیل نمی‌شوند اما برای سلامتی بدن لازم هستند.

مواد مغذی در ۱۰۰ گرم تخم مرغ

خواص تخم مرغ به واسطه وجود مواد مغذی است که در عنوان قبل آن را مطالعه کردید؛ اما آیا تجمع این مواد مغذی به مقداری هست که بتوان از آن برای درمان و پیشگیری از برخی مشکلات سوءهاضمه استفاده کرد؟ برای پاسخ این سؤال بهتر است که مواد مغذی موجود در یک وعده ۱۰۰ گرمی از تخم مرغ را بررسی کنیم:

  • کربوهیدرات‌ها ۱٫۱۲ گرم
  • چربی ۱۰٫۶ گرم
  • پروتئین ۱۲٫۶ گرم
  • تریپتوفان ۰٫۱۵۳ گرم
  • گلوتامیک اسید ۱٫۶۴۴ گرم
  • گلیسین ۰٫۴۲۳ گرم
  • پرولین ۰٫۵۰۱ گرم
  • سرین ۰٫۹۳۶ گرم
  • آب ۷۵ گرم
  • ویتامین آی معادل ۱۴۰ میکروگرم (۱۶ درصد نیاز روزانه)
  •  ب ۱ (تیامین) ۰٫۰۶۶ میلی‌گرم (۵ درصد نیاز روزانه)
  • ب ۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۵ میلی‌گرم (۳۳ درصد نیاز روزانه)
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵) ۱٫۴ میلی‌گرم (۲۸ درصد نیاز روزانه)
  • اسید فولیک (ویتامین ب ۹) ۴۴ میکروگرم (۱۱ درصد نیاز روزانه)
  • ب ۱۲ ۱٫۱۱ میکروگرم (۴۶ درصد نیاز روزانه)
  • D        ۲۲ واحد (۸۷ درصد نیاز روزانه)
  • E        ۱٫۰۳ میلی‌گرم (۷ درصد نیاز روزانه)
  • کلسیم ۵۰ میلی‌گرم (۵ درصد نیاز روزانه)
  • آهن ۱٫۲ میلی‌گرم (۱۰ درصد نیاز روزانه)
  • منیزیم ۱۰ میلی‌گرم (۳ درصد نیاز روزانه)
  • فسفر ۱۷۲ میلی‌گرم (۲۵ درصد نیاز روزانه)
  • پتاسیم ۱۲۶ میلی‌گرم (۳ درصد نیاز روزانه)
  • روی ۱٫۰ میلی‌گرم (۱۰ درصد نیاز روزانه)
  • کلسترول ۴۲۴ میلی‌گرم

وجود مواد مغذی با کیفیت فوق در تخم مرغ نشان می‌دهد که این ماده غذایی می‌تواند به عنوان کمک درمان یا پیشگیری کننده از مشکلات سلامتی استفاده شود. از جمله مهم‌ترین ترکیبات موجود در تخم مرغ، سلنیوم، کولین و ویتامین ب ۱۲ به همراه انواع آنتی اکسیدان های ضروری برای حفظ سلامتی است.

اما یک تخم مرغ سالم چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد تا شما در خرید از آن استفاده کنید.

خواص تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلو کالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، ۳ درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و ۴ درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین می‌کند.

سرشار از آهن

بسیاری از افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه می‌شوند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می‌کند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.

کلسترول خون

تحقیقات جدید نشان می‌دهد رابطه معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی وجود دارد. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تاثیر متفاوتی بر بدن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تاثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که شروع کردن روز با زرده تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند و در نتیجه لاغری بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. این خواص تخم مرغ به افرادی که بسیار احساس گرسنگی می‌کنند توصیه می‌شود. به خصوص اگر تخم مرغ آب پز میل کنند.

به بهبود عملکرد مغز

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت کولین است. بنابراین این خواص تخم مرغ را جدی بگیرید.

سرشار از پروتئین

تخم مرغ حاوی پروتئین است، به این معنی که آمینو اسیدهای ضروری بدن را در خود جای داده است. پروتئین یکی از ضروری‌ترین ترکیبات بدن است. بدن ما برای رشد اعصاب جدید و ترمیم اعصاب قدیمی به پروتئین نیاز دارد.

سلامت مو

تخم‌مرغ سرشار از آمینواسیدهای حاوی سولفور است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند. اگر پیش از این از روی،‌سولفور، ویتامین B12 و ویتامین A کافی در رژیم غذایی‌تان نداشتید، می‌توانید با گنجاندن تخم‌مرغ در رژیم غذایی‌تان شاهد رشد سریع‌تر موهایتان باشید. حفظ سلامت مو و پوست از خواص تخم است که به آن اشاره شد.

کاهش سرطان سینه

اصلاح تغذیه بهترین راه برای کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان است. کولین موجود در زرده تخم‌مرغ به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف دو تخم‌مرغ در هفته به کاهش احتمال گسترش بیماری در بدن کمک می‌کند.بنابراین بانوان باید با خوردن منظم آن از این خواص تخم مرغ بهترین استفاده را ببرند.

حاوی کولین 

کولین ماده مغذی است که اکثر مردم اطلاعی از آن ندارند و معمولاً هم به مقدار کافی از آن را در طول زندگی خود دریافت نمی‌کنند. جزئی از ویتامین‌های گروه ب با عنوان ب ۴ است. برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی‌های بدن لازم است و برای سوزاندن چربی در بدن مصرف می‌شود. اگر در بدن شما کم باشد، چربی اضافی در بدن روی کبد تجمع پیدا می‌کنند. منابع کولین به غیر از تخم مرغ، دل و جگر گاو، گل کلم و بادام‌زمینی و خیار است. در تخم مرغ، کولین در زرده وجود دارد.

کولین همچنین در دوران بارداری نقش بسیار مهمی دارد و باعث رشد مغز و نخاع جنین می‌شود. مطالعات نشان داده است که کولین در مواردی موجب جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی به لوله عصبی نوزادان می‌شود.

تضمین کننده سلامت قلب

افزایش کلسترول بد یا LDL در بدن شما ممکن است مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد. از جمله شایع‌ترین مشکلات افزایش کلسترول مضر در بدن، بیماری قلبی و عروقی است. کلسترول بد خود به دو نوع مولکول‌های کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. مطالعات نشان داده است که مولکول‌های ریز و کوچک کلسترول مضر به نسبت بیشتری می‌توانند موجب بروز مشکلات قلبی و عروقی شوند. تخم مرغ با وجود اینکه در برخی موارد افزایش کلسترول مضر از خود نشان داده اما همیشه درصد تبدیل کلسترول کوچک به کلسترول بزرگ قابل‌توجهی داشته است و موجب بهبود سلامت قلب و عروق در انسان می‌شود. بنابراین یکی از خواص تخم مرغ تضمین سلامت قلب است.

مؤثر در سلامت چشم

پیری است و هزار و یک دردسر که یکی از آن‌ها مشکلات بینایی است؛ اما با مصرف مواد مغذی در دوران قبل پیری می‌توان به میزان زیادی از مشکلات ناشی از کهولت سن روی چشم و بینایی پیشگیری کرد. دژنراسیون ماکولا نام بیماری چشمی است که در افراد مسن به وفور وجود دارد.

مصرف مواد غذایی حاوی دو آنتی اکسیدان مهم با عناوین زاکسانتین و لوتئین می‌تواند بروز این مشکل را به میزان زیادی به واسطه حذف واکنش‌های رادیکالی آزاد روی شبکیه چشم کاهش دهند. همچنین درصد بروز آب‌مروارید دیگر بیماری شایع در افراد مسن نیز با خوردن مواد غذایی دارای این دو آنتی اکسیدان به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

علاوه بر زاکسانتین و لوتئین، ویتامین A نیز در تخم مرغ به وفور وجود دارد که نیازی به بیان خواص سلامتی آن احساس نمی‌شود.

حاوی امگا ۳

همه تخم‌مرغ‌ها همان‌طور که اشاره کردیم دارای امگا ۳ نیستند و درصد وجود این ماده مغذی به خوراک طیور وابسته است. اگر مرغ از مواد غذایی حاوی امگا ۳ و تولید کننده آن مصرف کرده باشد، تخم مرغ آن نیز دارای امگا ۳ خواهد بود. امگا ۳ مؤثر در کاهش میزان تری گلیسیرید خون است. تری گلیسیرید یکی دیگر از عوامل شناخته شده برای بروز بیماری قبلی است. یکی از خواص تخم مرغ داشتن امگا ۳ است که در کاهش تری گلیسیرید خون بسیار موثر است.

غنی از پروتئین

یکی از خواص تخم مرغ داشتن پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتیینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن هست؛ بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتیینی غذا می‌شود.

۱۲٫۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد. در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی ۱۰۰ قرار دارد و به عنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می‌شود.

چند نکته مهم در مورد تخم مرغ

  • هر ۱۰۰ گرم تخم مرغ حاوی ۸۰ گرم پروتئین است.
  • خوردن تخم‌مرغ خام باعث ایجاد دل درد و اسهال می‌شود.
  • این ماده غذایی برای سلامت کبد مفید است.
  • تخم‌مرغ سرشار از اسیدفولیک است.
  • زرده تخم مرغ حاوی میزان زیادی لوتئین و زآگزانتین است که مانع پیری چشم می‌شوند.
  • باید بدانید که زرده تخم‌مرغ به میزان قابل توجهی ویتامین D دارد.
  • خوردن تخم‌مرغ مانع پر خوری ما می‌شود.

تشخیص سالم بودن تخم مرغ

برای استفاده از تخم مرغ سالم می‌بایست نکاتی را در نظر داشته باشید از جمله:

۱- پوست تخم مرغ تازه، سفید، شفاف، زبر و خشن است اما پوست تخم مرغ مانده و کهنه، کدر و بدرنگ هست.

۲- برای تشخیص سالم بودن تخم مرغ در خانه از تست آب‌نمک و غوطه‌وری تخم مرغ استفاده کنید. تخم مغر سالم در ته ظرف غرق شده و تخم مرغ کهنه روی آب شناور می‌شود.

۳- تخم مرغ را رو به خورشید یا منبع نوری قرار دهید و مطمئن شوید که ترک‌خوردگی روی آن نباشد.

۴- تخم مرغ سالم در صورت حرکت هیچ صدایی از خود نمی‌دهد، اگر تخم مرغ سالم نباشد مسلماً از خود صدا ضربه بیرون می‌دهد.

۵- اگر هنگام شکستن تخم مرغ در ظرف، قسمت‌های دیگری به جز زرده و سفیده از آن خارج شد، نشان می‌دهد که تخم مرغ فاسد یا دارای نطفه است که نباید آن را خورد.

نحوه نگهداری تخم مرغ

تخم مرغ به صورت نشکسته نگرانی زیادی برای نگهداری ندارد اما در مورد تخم مرغ شکسته شده، باید نکاتی را در نظر داشت که اهمیت فراوانی دارد.

اولین توصیه در نگهداری تخم مرغ شکسته شده قرار دادن آن داخل یخچال است. در مواردی که مجبور هستید تخم مرغ را بیرون از یخچال نگهداری کنید می‌بایست احتیاط بیشتری هم داشته باشید. تخم مرغ مستعد آلودگی به باکتری سالمونلا است.

تخم مرغ شکسته شده را حتماً باید در یخچال قرار دهید. چرا که بعد از ۲ ساعت بیرون ماندن از یخچال، احتمال رشد باکتری به شدت افزایش می‌یابد.

باکتری سالمونلا که در تن ماهی فاسد نیز وجود دارد اثرات سوئی روی بدن دارد و در موارد حاد ممکن است موجب فوت بیمار شود. بنا بر برآورد سازمان غذا و داروی آمریکا، هر ساله حدود ۷۹ هزار مورد بیماری و ۳۰ مورد مرگ به واسطه تخم مرغ‌های آلوده به سالمونلا وجود دارند. در نتیجه، اگر تخم‌مرغ‌هایی که پیشتر در یخچال بوده‌اند به مدت یک‌شب روی پیشخوان آشپزخانه باقی مانده‌اند، ارزش استفاده و به خطر انداختن سلامت را ندارند.

کلینیک بدنسازی مربی تو

ارائه دهنده انواع برنامه های تمرینی و رژیم های غذایی زیرنظر برترین اساتید ایران

تلفن مشاوره و تماس : 09354536070

باتشکر از دکتر علی کیان پور

ما را در اینستاگرام دنبال کنید :

https://www.instagram.com/morabi_you.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *